Vi erbjuder mjukdelskirurgi:
- Kastration hankanin
- Kejsarsnitt
- Knutor/tumörer
- Corp al buk (främmad kropp i buk)
- Explorativ laparotomi (öppen bukundersökning)
- Operation vid pyometra (borttagande av livmoder vid livmoderinflammation)

Mitt djur ska opereras-hur går det till?

Ditt djur bokas oftast in på morgonen för operationsintag. Djuret ska då vara fastande, d.v.s. ej ha ätit 6 h innan operation och ej druckit vatten 2 h innan operation, välrastad på morgonen (hund) och gärna duschad med schampo
kvällen innan (hund).
Djur som är 8 år eller äldre tar vi ett blodprov på innan sövning för att se så att bl.a. lever- och njurvärden ser bra ut.

Efter operationen övervakar vi djurets uppvak och återhämtning under de kommande timmarna.
Totalt stannar ditt djur vanligtvis 4-6 timmar på kliniken under operationsdagen och får gå hem samma eftermiddag eller kväll.

Vård efter hemkomst

De kommande 10-14 dagarna efter operation skall djuret bära en plastkrage som ni får med er från oss. Beroende på vart operationssåret sitter kan man använda en operationsbody som då ersätter plastkragen. Dessa finns till både hund och katt, vi har de till försäljning hos oss, pris 200-240 kr beroende på storlek. Viktigt är att djuret INTE kommer åt att slicka på sitt operationssår, det kan orsaka att såret blir infekterat eller i värsta fall spricka upp.

Hundar skall efter operation endast koppelrastas kortare promenader under läkningen. De ska helst undvika trappor och att hoppa upp och ner från t.ex. soffa eller bil i möjligaste mån. Katter ska under läkningsperioden hållas inomhus.

Återbesök 10-14 dagar efter operation ingår alltid i operationspriset och är frivilligt.
Om operationssåret blivit suturerat tas dessa stygn bort av sköterska vid återbesöket.